Hvad er en pensionsmægler

En pensionsmægler er en uafhængig rådgiver, der hjælper virksomheder med deres firmapensioner, herunder sundhedsforsikring og forsikringer med dækning i tilfælde af sygdom, ulykke og død. Pensionsmægleren arbejder udelukkende på jeres og jeres medarbejderes vegne og skal sikre, at virksomheden har de bedste vilkår og dækninger, så medarbejderne er dækket bedst muligt.

Hvad laver en pensionsmægler?

Pensionsmægleren står overordnet set for alt, hvad der vedrører en virksomheds firmapensionsordning.

Det vil sige alt fra det indledende arbejde omkring at lære virksomhedens ønsker og behov at kende og derudfra finde den bedst mulige firmapensionsordning til at hjælpe med administrationen af pensionsordningen og afholde personlige møder med medarbejderne, så deres pensionsopsparinger bliver tilpasset deres planer og drømme for den fremtidige pensionisttilværelse.

Pensionsmægleren vil også hjælpe med at sikre, at jeres medarbejdere bliver informerede om og engagerede i deres pensionsordning, samt løbende informere om eventuelle ændringer i pensionslovgivningen og hos pensions- og sundhedsselskabet, så de får glæde af det gode tilbud, virksomheden tilbyder dem.

Hvordan startes samarbejdet med en pensionsmægler?

Inden pensionsmægleren kan gå i gang med at se nærmere på en eventuel nuværende pensions- og sundhedsordning og søge indsigt om virksomhedens og medarbejdernes data, skal virksomhedens repræsentant underskrive en fuldmagt, der giver mægleren tilladelse til dette. Herefter vil pensionsmægleren samle de informationer, der skal bruges.

  • Hvilken type virksomhed er det
  • Hvilken branche er virksomheden i
  • Hvordan ser en eventuel eksisterende pensions- og sundhedsløsning ud
  • Hvad er virksomhedens pensionspolitik

Når pensionsmægleren har samlet de nødvendige informationer, vil næste skridt typisk være at sende pensionsordningen i udbud hos en række af markedets pensionsselskaber, der får mulighed for at komme med et bud på en firmapensionsordning til virksomheden.

Pensionsmægleren samler og analyserer herefter de indkomne tilbud og udvælger, hvilke selskaber der er relevante at gå videre med.

Når pensionsmægleren har fået afklaring på eventuelle spørgsmål og forhandlinger med pensionsselskaberne, bliver I præsenteret for de bedste tilbud i forhold til vilkår, dækninger og priser sammen med mæglerens anbefaling.

Hvorfor bruge en pensionsmægler?

Pensionsverdenen er kompleks, og det er en tidskrævende og uoverskuelig opgave for mange virksomheder at skulle sætte sig ind i de forskellige pensionsselskabers tilbud, der kan være både forvirrende og svære at gennemskue.

Selskaberne har ofte forskellige vilkår og anbefalinger, og det kan være svært at føle sig sikker på, at man får truffet de rigtige beslutninger omkring pensionsordningen, når man ikke har en større indsigt i pensionsområdet.

Når pensionsordningen er etableret, er det vigtigt at holde øje med pensionsmarkedet og løbende få foretaget eventuelle nødvendige tilretninger i jeres pensionsaftale, da det kan have stor betydning for jeres pensionsordning, når pensionsselskaberne ændrer deres vilkår og indfører nye regler, eller der sker ændringer i pensionslovgivningen.

Pensionsmægleren er med jer hele vejen fra etablering af firmapensionen til den efterfølgende administration og overvågning af pensionsordningen til genforhandling af aftalen, hver gang den udløber og skal gentegnes.

Kan jeg klare mig uden en pensionsmægler

Der er mange virksomheder, der klarer sig uden en pensionsmægler. Vi vil dog anbefale, at man altid sørger for at følge med i, hvad der sker både hos pensionsselskabet og indenfor pensionsområdet generelt, så virksomhedens pensionsordning eventuelt kan blive tilpasset. Det er vores erfaring, at de fleste virksomheder ikke har den nødvendige tid til dette i en travl hverdag og derfor synes, at det er en lettelse at få hjælp af en pensionsmægler.

Vi får ofte disse spørgsmål